Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene våre kunder har til oss.

For deg som vurderer å søke finansiering hos oss:

Hvor mye kan jeg låne?

Hvor mye du kan låne er avhengig av blant annet inntekt og din nåværende gjeldssituasjon. Ta kontakt med oss for vurdering av din låneevne.

Hva er kaskofritt billån?

Kaskofritt billån er et produkt vi kan tilby til kunder som ser etter eldre objekt. Her krever vi ikke fullkasko på forsikring som vi vanligvis gjør på et ordinært billån. Renten er høyere på et kaskofritt billån. Vi finansierer inntil kr. 100.000,-.

Kan jeg søke billån til kjøp av importbil?

Ja, vi finansierer kjøp av importbil, men kjøpet må gå via en tredjepart i Norge som står for import, avgifter og registrering. Lånet vil da bli utbetalt til tredjeparten som anses som selger. Vi finansierer ikke direkteimport.

Kan jeg søke lån til refinansiering av eksisterende billån?

Vi har ikke mulighet for å låne opp på et eksisternde billån, til foreksempel verkstedregning. Har du billån hos et annet finansieringsselskap kan vi vurdere transport av billån. Ta gjerne kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.

Når får jeg vite om jeg får innvilget lånet?

Vi gir tilbakemelding i løpet av dagen, enten om lånet er innvilget eller om vi trenger mer informasjon fra deg. Har du sendt lånesøknad etter våre åpningstider vil din lånesøknad behandles førstkommende virkedag.

Hvordan og når utbetales lånet?

Når du har fått innvilget lån må lånedokumenter signeres før du henter/omregistrerer objektet. Så snart vi har mottatt signerte lånedokumenter, kjøpekontrakt og vognkort i kjøpers navn utbetales lånet direkte til selger/bilforhandler.

Hvor lang nedbetalingstid kan jeg ha på lånet?

Du kan ha inntil 10 års nedbetalingstid. Dette avhenger av hvilke type objekt vi finansierer, alder på objekt og lånebeløp. Ta kontakt for en hyggelig prat og uforpliktende tilbud.

Kan jeg søke lån dersom jeg har betalingsanmerkninger?

Vi innvilger ikke lån dersom det er registrert betalingsanmerkninger på deg.

Hva er forskjellen mellom nominell og effektiv rente?

Nominell rente er pålydende rente fra vår prisliste og som du ofte får oppgitt når du spør om et tilbud. Effektiv rente beregnes på grunnlag av nominell rente, nedbetalingstid, etableringskostnad og termingebyr. Effektiv rente er det du faktisk betaler.

For deg som allerede har finansiering hos oss

Hvordan kan jeg logge inn og se lånet mitt?

Dersom du er kunde i Sparebanken Møre, eller i SpareBank 1, vil du finne informasjon om lånet ditt i nettbanken.

Hvis du ikke er kunde i noen av disse bankene, kan du logge inn via SpareBank 1 for å finne informasjon om lånet ditt.

Hvordan endrer jeg forfallsdato på lånet mitt?

Vi kan tilby trekkdato på lån fra 1-25 hver måned. Send inn ønsket endring via nettbanken eller mobilbanken, eller kontakt oss på e-post eller telefon.

Kan jeg innbetale ekstra på lånet?

Ja, du kan når som helst innbetale ekstra på lånet.

Kan jeg opprette avtalegiro?

Ja, vi anbefaler opprettelse av avtalegiro med fast trekk hver måned. Dette kan opprettes i nettbank/mobilbank eller ved å kontakte din rådgiver i banken.

Kan jeg få betalingsutsettelse eller avdragsfrihet?

Du kan søke om avdragsfrihet for en lånetermin som ikke er forfalt. Vær oppmerksom på at dette ikke innebærer fult betalingsfritak, men at rentedelen av låneterminen fortsatt må betales. Avdragsfrihet forutsetter at de siste 6 måneder er betalt punktlig.

Skulle du få problemer med å betale lånet i henhold til nedbetalingsplan ønsker vi at du tar kontakt så snart som mulig slik at vi kan finne en løsning.

Les mer og finn søknadsskjema her.

Kan jeg innfri lånet før avtalt nedbetalingstid?

Du kan innfri lånet uten ekstra kostnader før avtalt nedbetalingstid. Lånet må innfris i sin helhet for at vi skal slette vår heftelse.

Kontakt oss på e-post og inkluder ditt kontraktsummer. Kontraktsnummeret finner du på din faktura eller i nett- mobilbanken din. 

Du vil i løpet av kort tid motta en faktura for å innfri ditt lån. Denne betaler du i nett- eller mobilbanken på vanlig måte.

Jeg har endret min kontaktinformasjon. Hvordan kan jeg endre mine kundeopplysninger hos dere?

Har du endret adresse, e-post eller telefonnummer? Kontakt oss på e-post eller telefon, så oppdaterer vi kundeopplysningene dine.

Hvordan kan jeg bestille årsoppgave?

Ta kontakt med oss for å bestille årsoppgave, eller logg inn på Min side.