Ofte stilte spørsmål
Her kan du enkelt få svar på mange vanlige spørsmål som ofte stilles fra våre kunder.
Kundeservice
Jeg har fått ny adresse. Hvor skal jeg henvende meg for å endre denne?
Du kan sende oss en melding eller ta direkte kontakt med oss på telefon 915 07301.
Jeg har fått ny lønningsdag og skulle gjerne ha endret forfallsdato.
Vi kan tilby trekkdato på lån fra 1-25 hver måned. Send inn ønsket endring via nettbanken eller mobilbanken, eller ta kontakt på telefon 915 07301 for å endre forfallsdato på lånet.
Jeg har solgt bilen og skal innfri lånet. Hvordan går jeg frem?
Hele lånet må innfri sin helhet for at vi skal slette vår heftelse. Du trenger ditt kontraktsnummer som er sekssifret. Kontraktsnummeret funner du på din faktura eller i nett- mobilbankend din. Innfri lån.
Vi har fått uforutsette utgifter og lurer på om vi kan utsette billånet?
Da kan avdragsutsettelse være et alternativ. Søk avdragsutsettelse.
Jeg finner ikke årsoppgaven. Hvor kan jeg bestille den?
Årsoppgave kan du bestille her.
Generelt om lån
Når får jeg vite om jeg får innvilget lånet?
Vi gir tilbakemelding i løpet av dagen, enten om lånet er innvilget eller om vi trenger mer informasjon fra deg. Har du sendt lånesøknad etter våre åpningstider vil din lånesøknad behandles førstkommende virkedag.
Hva er kaskofritt billån?
Kaskofritt billån er et produkt vi kan tilby til kunder som ser etter eldre objekt. Her krever vi ikke fullkasko på forsikring som vi vanligvis gjør på et ordinært billån. Renten er høyere på et kaskofritt billån. Vi finansierer inntil kr. 100.000,-.
Hva er viktig å tenke på når jeg kjøper privat?
Se gjerne vår Bilkjøperguide for tips og råd for kjøp av bil privat
Hvor mye kan jeg låne?
Hvor mye du kan låne er avhengig av blant annet inntekt og din nåværende gjeldssituasjon. Ta kontakt med oss for vurdering av din låneevne.
Hvordan og når utbetales lånet?
Når du har fått innvilget lån må lånedokumenter signeres før du henter/omregistrerer objektet. Så snart vi har mottatt signerte lånedokumenter, kjøpekontrakt og vognkort i kjøpers navn utbetales lånet direkte til selger/bilforhandler.
Kan jeg søke lån til refinansiering av eksisterende billån?
Vi har ikke mulighet for å låne opp på et eksisternde billån, til foreksempel verkstedregning. Har du billån hos et annet finansieringsselskap kan vi vurdere transport av billån. Ta gjerne kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.
Hva er forskjellen mellom nominell og effektiv rente?
Nominell rente er pålydende rente fra vår prisliste og som du ofte får oppgitt når du spør om et tilbud. Effektiv rente beregnes på grunnlag av nominell rente, nedbetalingstid, etableringskostnad og termingebyr. Effektiv rente er det du faktisk betaler.
Kan jeg søke billån til kjøp av importbil?
Ja, vi finansierer kjøp av importbil, men kjøpet må gå via en tredjepart i Norge som står for import, avgifter og registrering. Lånet vil da bli utbetalt til tredjeparten som anses som selger. Vi finansierer ikke direkteimport.
Kan jeg søke lån dersom jeg har betalingsanmerkninger?
Vi innvilger ikke lån dersom det er registrert betalingsanmerkninger på deg.
Hvor lang nedbetalingstid kan jeg ha på lånet?
Du kan ha inntil 10 års nedbetalingstid. Dette avhenger av hvilke type objekt vi finansierer, alder på objekt og lånebeløp. Ta kontakt for en hyggelig prat og uforpliktende tilbud.
Kan jeg innbetale ekstra på lånet?
Ja, du kan når som helst innbetale ekstra på lånet. Se meny til venstre for fremgangsmåte.
Kan jeg få betalingsutsettelse?
Du kan søke om avdragsfri måned (renter må betales som normalt). Dette forutsatt at de siste 6 måneder er betalt punktlig. Skulle du få problemer med å betale lånet i henhold til nedbetalingsplan ønsker vi at du tar kontakt så snart som mulig slik at vi kan finne en løsning.
Kan jeg innfri lånet før avtalt nedbetalingstid?
Ja du kan innfri lånet uten ekstra kostnader før avtalt nedbetalingstid. Se meny til venstre for fremgangsmåte.
Kan jeg opprette avtalegiro?
Ja, vi anbefaler opprettelse av avtalegiro med fast trekk hver måned. Dette kan opprettes i nettbank/mobilbank eller ved å kontakte din rådgiver i banken.
Forsikret billån
Hva er forsikret billån?
Forsikret billån sikrer deg dersom du skulle bli arbeidsledig, permittert eller fullt sykemeldt. Forsikringen dekker det månedlige terminbeløpet inntil 12 måneder per skadetilfellet, maks 13.000 kroner per måned. Ved død eller kritisk sykdom slettes all restgjeld inntil 600.000 kroner. Forsikret billån er en rimelig investering i trygghet og som vi anbefaler til alle kunder som kvalifiserer til forsikringen.
Hvordan søker jeg forsikret billån?
Du kan søke Forsikret billån eller ta kontakt med oss på 915 07301. Ønsker du Forsikret billån på et løpende billån hos oss, kan du sende inn signert søknadsskjema på mail.
Hvordan melder jeg inn en skade?
For avtaler opprettet før 01.03.2019, ta kontakt med Cardif Skadeforsikring på telefon 800 41 010. For avtaler opprettet etter 01.03.2019, ta kontat med AmTrust på telefon 67 55 25 00.
Skadeskjemaer og vilkår finner du på vår hjemmeside.