– For å si det sånn, jeg vil heller besøke deg på oppdrag som Tapio’s Brannservice enn på oppdrag som brannmann, sier Inge Tapio, daglig leder i Tapio’s Brannservice.
Inge Tapio har jobbet fulltid som brannmann i 18 år og brenner for brannvern og brannsikkerhet. Og det var nettopp hans arbeidserfaring som brannmann som gjorde at han hadde et ønske om å jobbe med brannsikkerhet ved siden av skiftarbeidet.
– Når du er brannmann handler alt om sikkerhet, hver eneste dag seg jeg hvor viktig det er å ha riktig brannvernutstyr på plass, forteller Tapio.
Siden oppstarten i 2012 har Tapio’s Brannservice hjulpet flere bedrifter og private hjem med å sikre seg mot brann.
– Som brannmann liker jeg å vite at folk har det trygt. Når jeg har installert brannslukkere og røykvarslere er det utrolig godt å vite at jeg har bidratt til å ivareta noens sikkert. Det er det beste med denne jobben, sier Tapio entusiastisk og smiler bredt.
De største kundene er som regel store bedrifter hvor Tapio sørger for å installere riktig utstyr slik som brann- og adkomststiger på bygg, samt kontroll og service på brannslukningsapparater. I tillegg holder Tapio kurs i brannvern og førstehjelpsøvelser.
Trege betalere ble en flaskehals for videre vekst
– Det skulle vise seg at den største utfordringen med å starte for seg selv var å i det hele tatt få penger inn fra kundene, forklarer Tapio.
Det var særlig de største bedriftene som var de tregeste betalerne. Selv om Tapio fakturerte med 14 dager til forfall, kunne det ta både fem og seks uker før pengene kom inn på konto. Dette medførte store bekymringer for en liten bedrift i vekst.
– Det går ikke lang tid fra jeg mottar varer fra mine leverandører til jeg må betale for dem. For en liten bedrift som meg er det en stor sum å legge ut 100 000,- for en brannstigeløsning på vegne av en kunde, forteller Tapio.
Å stadig ha penger låst i utestående kundefordringer ble etter hvert en flaskehals for å kunne vokse videre. Når pengene fra tidligere oppdrag drøyet med å komme inn på konto, måtte Tapio i verstefall takke nei til nye oppdrag da han risikerte å ikke kunne betale sine egne leverandører i tide. Det var da Tapio begynte å se seg rundt etter en løsning.
– I utgangspunktet lette jeg etter en løsning som kunne hjelpe meg med å kreve inn penger fra trege betalere. Men jeg oppdaget raskt hvordan fortjenesten min kunne bli spist opp av høye gebyrer.
Liten pris for å slippe bekymringene
Det var etter et søk på nett at Tapio kom over tjenesten fakturasalg fra SpareBank 1 Finans Midt-Norge.
– Da jeg kom over fakturasalg hadde jeg aldri hørt om løsningen før. Men rådgiveren jeg kom i kontakt med var svært hjelpsom og hun fant raskt en løsning som passet for meg.
Med fakturasalg i verktøykassen føler Tapio seg bedre rustet til å kunne ta oppdrag for større bedrifter igjen, noe som har vært helt avgjørende for å kunne vokse videre.
– Det er godt å vite at når jeg tar oppdrag for store bedrifter, så kan jeg bare selge fakturaen dersom jeg trenger pengene raskt. Fakturasalg koster ikke så mye å bruke, og det er en liten pris for å slippe å bekymre seg over om pengene ikke kommer inn. Det er veldig greit, avslutter Tapio.










